יום חמישי, 26 במאי 2011

סקר "הארץ": עלייה דרמטית של 13% בתמיכה בנתניהו אחרי נאומו בקונגרס - פוליטי מדיני - הארץ


סקר "הארץ": עלייה דרמטית של 13% בתמיכה בנתניהו אחרי נאומו בקונגרס
מאת יוסי ורטר
ביקור ראש הממשלה בוושינגטון מזכה אותו בשביעות רצון אצל 51% מהציבור, לעומת 38% בלבד לפני כחודש. 47% סבורים שהנאום מוצלח
תגיות: בנימין נתניהו

ספק אם ראש הממשלה בנימין נתניהו, בחלומותיו האופטימיים ביותר, העז ערב צאתו לארצות הברית לדמיין לעצמו תגובה כה אוהדת של דעת הקהל הישראלית לביקור שהסתיים אתמול ולנאומו בשני בתי הנבחרים בוושינגטון; מסקר מיוחד שנערך אמש ל"הארץ" על ידי חברת "דיאלוג" - הסקר הראשון שנערך בעקבות נאומו של נתניהו בקונגרס - עולה כי מסעו של ראש הממשלה לארצות הברית, שלא נעדר רגעים בעייתיים, עימותים ומחלוקות, זוכה לתמיכה גורפת ולציונים חיוביים ביותר - נלהבים ממש - מן הציבור הישראלי.

הציבור מפנה עורף לפרשנויות המדיניות והפוליטיות שמתחו ביקורת על הנאום, וקבעו כי לא יהיה בכוחו לקדם את השלום בין ישראל לפלסטינים ולחלץ את המשא ומתן מן הקיפאון המסוכן. הציבור גם אינו מטה אוזן לאזהרות המלומדות כי נתניהו יצר עימות ומשבר מיותרים עם הנשיא אובמה, שעלולים לעלות לישראל במחיר יקר במורד הדרך. בסך הכל ניתן לומר כי לפי שעה הישראלי הממוצע, מהימין, מהמרכז, ואפילו מחלקים מהשמאל, מקבל את נתניהו בברכה בשובו לישראל.

הסקר, בפיקוחו של הפרופסור קמיל פוקס מן החוג לסטטיסטיקה באוניברסיטת תל אביב, בדק את עמדות הציבור כלפי נתניהו אחרי הנאום בקונגרס. מתברר כי ששת הימים של נתניהו בבירת ארצות הברית בלמו את מגמת הירידה בפופולריות שלו שהשתקפה בסקרים בחודשים האחרונים. לא רק שהירידה נבלמה, אלא שהמגמה השתנתה לחלוטין. במדד שביעות הרצון הכללי מתפקודו של נתניהו נרשם זינוק חד: אם לפני כחמישה שבועות, בסקר "הארץ", נתניהו היה במינוס בדעת הקהל, (38% מהנשאלים הביעו שביעות רצון ממנו, מול 53% שחשבו ההפך), הרי שבסקר זה המספרים מתהפכים.

51% שבעי רצון, ו-36% לא. ספק אם הנשיא אובמה זכה לעלייה כה חדה בסקרים שלו, בעקבות חיסול אוסמה בן לאדן.

תמיכת הציבור משתקפת לא רק במדד שביעות הרצון, אלא גם בשאלות הנוגעות לנאום המדובר בשני בתי הנבחרים וכן ליחסי ישראל-ארצות הברית. רוב מוחץ מהנשאלים (47%), סבורים כי המסע לארצות הברית הוא "ניצחון", מול 10% בלבד שהגדירו אותו "כישלון".

אם יש משמעות להגדרה "קונסנזוס ישראלי", שעליה דיבר נתניהו בשבוע שעבר בנאומו בכנסת ואחריו - זוהי הכוונה. נתניהו, ככל הנראה על ידי עבודת מחקר רצינית שמחלקת הסקרים שלו ערכה בשבועות האחרונים, הצליח אכן לפצח את סוד הקונסנזוס, אותו מושג חמקמק ונזיל, שאינו מיטיב תמיד עם מנהיגי המדינה.

כמעט חצי מן הציבור חש "גאווה" למראה ראש ממשלתו המתקבל בכבוד מלכים על ידי פורום בתי הנבחרים החשוב ביותר בעולם. רק שיעור מבוטל של חמישה אחוזים חשו "החמצה". אחרים לא הרגישו שום דבר מיוחד, וכחמישית מן הציבור לא צפו כלל בנאום.

אם משקללים רק את אלה מהנשאלים שצפו בנאום ושיש להם עמדה, עולה כי כמעט שני שלישים מהציבור התפעל ורחב לבו למראה המופע של נתניהו בקונגרס.

ראש הממשלה קוצר תשואות לא רק מחברי בתי הנבחרים בארצות הברית, אלא גם מבוחריו בישראל. השמחה הגורפת שאחזה בעמנו ביממה החולפת גורמת ליותר ישראלים להאמין כי יחסי ארצות הברית-ישראל ישתפרו בעקבות הביקור (27%) מאשר אלה הסבורים כי היחסים ייפגעו (13%). כמעט מחצית מן הנשאלים אינם מאמינים שהיחסים יחוו שינוי כלשהו.

נתון זה מלמד כי הציבור שופט את ביקור נתניהו לא רק בממד הרגשי, אלא גם בממד השכלתני. אמנם לא ברור על סמך מה סבורים רוב הנשאלים כי היחסים ישתפרו, אבל אי אפשר להתווכח עם התוצאות.

מעניין לבדוק גם את יחסו של הציבור לנשיא ארצות הברית ברק אובמה, שהתגושש לא מעט עם נתניהו בסוף השבוע שעבר ועקץ אותו גם בתחילת השבוע בנאומו בשדולה הפרו ישראלית איפא"ק.

בסך הכל, הישראלים אינם חושבים ברובם הגדול שברק אובמה עוין לישראל. רבע מן הציבור רואה בו נשיא ידידותי. 43% סבורים שהוא ענייני. 20%, אומרים שהוא אכן עוין. בהשוואה לנתונים הללו, רוב הציבור דווקא כן מזהה את ההבדלים בין יחסו של אובמה לישראל, לבין יחסו האישי לנתניהו. הציבור אינו מתעלם מן הכימיה - שאינה קיימת - בין שני המנהיגים, אך הוא אינו נותן לתקלה הזו להעכיר את רוחו.

כדאי לנתניהו לנצור את השבוע הזה ולהתענג על סוף השבוע הזה. המספרים הללו נדירים, וספק אם יישארו לאורך זמן. המזרח התיכון, שאליו הוא שב אמש, אינו מספק למנהיגיו יותר מדי סיבות לחגיגות.

מקור: סקר "הארץ": עלייה דרמטית של 13% בתמיכה בנתניהו אחרי נאומו בקונגרס - פוליטי מדיני - הארץ

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה