יום חמישי, 6 בינואר 2011

מסתעפת תעלומת הדבורים הנעלמות - מדע וסביבה - הארץ

מסתעפת תעלומת הדבורים הנעלמות

מאת אסף שטול-טראורינג

אחרי דבורי הדבש, גם אוכלוסיית דבורי הבומבוס קורסת ומאיימת לפגוע בחקלאות

תגיות: דבורים

אחרי ההצטמצמות החדה באוכלוסיית דבורי הדבש, נראה כי הפגיעה מתפשטת גם לדבורים אחרות. בשנים האחרונות התפרסמו מחקרים רבים המעידים על הצטמצמות דרמטית של אוכלוסיית דבורי הבומבוס (Bumblebee) באנגליה וברחבי אירופה ואסיה. מחקר רחב היקף שנערך בשלוש השנים האחרונות בארה"ב ומתפרסם כעת בכתב היוקרתי PNAS, מראה שגם בארה"ב נפגעו בעשורים האחרונים דבורי הבומבוס, עד כדי כך שבקרב ארבעה ממיני הדבורים שנבדקו במחקר הצטמצמה האוכלוסייה עד 96% מגודלן.

לפגיעה זו השלכות אקולוגיות משמעותיות: "מיני צמחים רבים צריכים שדבורי בומבוס יאביקו אותם, כשהדבורים האלה נכחדות זה גורם לשינויים בכל בית הגידול. הדבר גורם לשינויים אקולוגיים מרחיקי לכת הרבה מעבר לכך שיש לך שינויים באוכלוסייה של דבורה זו או אחרת", מסביר פרופ' גיא בלוך, חוקר דבורי דבש ובומבוס המשמש ראש המחלקה לאקולוגיה, אבולוציה והתנהגות באוניברסיטה העברית. כיום ישנם כ-250-300 מיני בומבוס מוכרים בעולם.

הפגיעה בדבורי הבומבוס עשויה גם לפגוע בתעשיית החקלאות: מרבית הפירות והירקות שאנו אוכלים תלויים לחלוטין בהאבקה על ידי חרקים, ובעיקר דבורים. לצד השימוש בדבורי דבש, בהרבה מהשטחים החקלאים נעשה שימוש בדבורי בומבוס, שיכולות להאביק גידולים גם במזג אוויר קר. אמנם הן מגודלות באופן תעשייתי בפיקוח וטרינרי, אך פרופ' בלוך אומר כי "לגידולים חקלאיים רבים בצפון אמריקה לא מביאים האבקה מסחרית, אלא מסתמכים על ?שירותי האבקה' דבורי בר".

לדברי עורכי המפקד, שהסתמך על תיעוד כ-17 אלף דבורים ואיסוף מידע מסקרים קודמים, בקרב האוכלוסיות המצטמצמות התגלה גיוון גנטי נמוך יחסית לעומת מיני הדבורים היציבים. הסיבה לכך היא, להערכתם, פרגמנטציה של בתי הגידול שמובילה לבידוד של אוכלוסיות הדבורים השונות. בנוסף התגלה בקרב המינים שנפגעו שיעור גבוה של טפילים , ובראש ובראשונה הטפיל Nosema bombi המקצר את תוחלת חיי הדבורים. החוקרים מעריכים כי הפגיעה בגיוון הגנטי הובילה לפגיעה רחבה יותר של הטפיל, אולם לדברי פרופ' סידני קמרון מהמחלקה לאנטומולוגיה באוניברסיטת אילינוי, שהוביל את המחקר, אי אפשר לומר באופן ודאי שהטפיל הוא האשם בחיסול רחב ההיקף.

בישראל, דבורת הבומבוס נחשבת דווקא למטרד לא רצוי בטבע. לדברי פרופ' אמוץ דפני, חוקר האבקה מאוניברסיטת חיפה, "אצלנו הבומבוס הוא לא חלק מהמרקם הטבעי. לנו יש את בומבוס האדמה המצויה בבר רק בהר מירון. לפני כ-25 שנה בייתו את הדבורה הזו והחלו למכור כוורות שלה לשימוש בחממות חקלאיות מאחר והיא מאביק יעיל ביותר של עגבניות ופלפלים. לפני כ-20 שנה ברחו הדבורים מהחממות והתחילו להשתולל, במיוחד בכרמל. גם ביפאן היתה בעיה דומה, והיא הייתה כה חמורה שהכריזו על בומבוס כמין אסור".

הנתונים החדשים על הפגיעה באוכלוסיית הבומבוס בארה"ב מצטרפת למצב העגום של דבורי הדבש במדינה. מאז סוף שנת 2006 נרשמה פגיעה חמורה גם באוכלוסיית דבורי הדבש שהובילה לחיסול שיעורים גבוהים מאוכלוסיית דבורים אלה. גם בבלגיה, הולנד, צרפת ומדינות אירופיות אחרות דווחו פגיעות קשות באוכלוסיית הדבורים. לחוקרים השערות רבות לגבי התופעה; רבים מהם תולים את האשמה בשימוש בחומרי הדברה חדשים או בטפילים, אך עד היום התעלומה הזו לא נפתרה לחלוטין.

מסתעפת תעלומת הדבורים הנעלמות - מדע וסביבה - הארץ

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה