יום חמישי, 6 בינואר 2011

השריפה התת-קרקעית בקרבת דימונה עוד לא כובתה, על אף שעבר יותר מחודש - מדע וסביבה - הארץ

השריפה התת-קרקעית בקרבת דימונה עוד לא כובתה, על אף שעבר יותר מחודש

מאת צפריר רינת

המשרד להגנת הסביבה עוקב אחרי הדליקה במכרה

תגיות: דימונה

יותר מחודש לאחר שהחלה, עדיין לא כובתה השריפה במכרה המשמש להפקת דלק באזור מישור רותם בנגב. בימים האחרונים לא גרמה השריפה למטרדים סביבתיים, אולם לא ברור מתי יצליחו לכבותה, ולא נעלם לגמרי החשש שתשוב להטריד את תושבי האזור.

השריפה שבה מדובר פרצה במכרה פתוח המשמש את מפעל הדשנים רותם אמפרט להפקת דלק מפצלי שמן הנמצאים בעומק הקרקע. מדובר בחומר דמוי נפט שהפך למבוקש בשנים האחרונות. באחרונה יש כוונה לכרות אותו בקנה מידה נרחב גם באזור שפלת יהודה, אם כי בשיטת כרייה שונה.

תושבי דימונה התלוננו לאחר פרוץ השריפה על מטרדי ריח קשים והשריפה הפכה למטרד גם באזורים המרוחקים יותר מעשרה קילומטרים ממוקד האש. "עד לפני שבועיים הרגשנו ריח חזק של סולר באוויר וזה גרם לבחילות וכאבי ראש אצל אנשים במקום", סיפר בסוף השבוע אריאל אולמן מחוות ממשית הנמצאת כ-12 קילומטרים ממקום השריפה. עם זאת ציין אולמן שבימים האחרונים לא הורגש הריח.

פצלי שמן הם שאריות של חומר אורגני, הנמצאים בשכבת סלע בעומק הקרקע ועם כרייתם עוברים תהליך חימום שהופך אותם לדלק הדומה בתכונותיו לאלו של נפט גולמי. בישראל יש על פי הערכות מהמרבצים הגדולים בעולם של פצלי שמן והם נמצאים בעיקר באזור שפלת יהודה והנגב.

ממפעל רותם אמפרט נמסר בתגובה שבמכרה שבו מדובר החלה באופן עצמי בעירה מקומית תת-קרקעית של פצלי שמן המשמשים להפקת חשמל. "מדובר בתופעה טבעית ונדירה המוכרת ממכרות ומאגרים של פחם ופצלים במקומות שונים בעולם", נמסר מהחברה. על פי החברה שריפות כאלה אירעו בעבר גם במישור רותם אך לעתים רחוקות. לאנשי רותם אמפרט לא היתה בסוף השבוע תחזית לגבי המועד שבו יצליחו להשתלט על האש.

המשרד להגנת הסביבה עוקב אחר השריפה במכרה פצלי השמן, ולדברי מנכ"ל המשרד, הד"ר יוסי ענבר, הוא דורש מחברת רותם אמפרט לעשות את כל הנדרש כדי להביא לכיבוי. "אנחנו עוקבים אחר ההשפעות ובין השאר, יש לנו יחידה סביבתית בערד המבצעת בדיקות כדי לעקוב אחר איכות האוויר".

ענבר התייחס לחשש של תושבים באזור שפלת יהודה שכריית פצלי שמן באזור תביא לתופעות דומות ואמר שבאזור זה מתוכננת כרייה בשיטה שונה לחלוטין, באופן שבו לא יהיה מגע בין האוויר לבין הפצלים ולכן לא נראה שיש חשש להיווצרות בעירה פנימית שתפלוט זיהום לסביבה.


השריפה התת-קרקעית בקרבת דימונה עוד לא כובתה, על אף שעבר יותר מחודש - מדע וסביבה - הארץ

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה