יום שני, 13 בדצמבר 2010

ישראל היום - על הכשלים האמיתיים באסון הכרמל ולמה לא צריך ועדת חקירה - יעקב בורובסקי

יעקב בורובסקי


... ככל שחולף הזמן, כך מנסרות בחלל האוויר שאלות המחייבות מענה מיידי כגון: מדוע לא הצליחו להתגבר על השריפה בעת שפרצה, מ־11:15 עד 13:30? מדוע הכבאיות מתחנת האוניברסיטה, שהוקמה כלקח משריפת 1989, לא הגיבו באופן מיידי? כיצד קורה שאיגוד הכבאות לא מתריע ומונע את ההתיישבות ההזויה שבגבעת וולפסון, המסכנת בכל שריפה את כוחות ההצלה בתרחיש בלהות ידוע? מה אירע בתגובה הראשונית של הכוחות? כיצד זה פעל? מי פתח או סגר את הכביש מבית אורן לצומת דמון? כיצד פונו או לא פונו אסירי דמון? איך ייתכן שלא ננקטו אמצעי מנע? שאלות אלה ואחרות מחייבות מענה. והעיקר עוד לפנינו: איך משנים, ומיד, את המציאות הבלתי אפשרית ברכס הכרמל כדי למנוע את הנזק באירוע הבא?

הכרמל הוא נכס לאומי המאגד סביבו 200 אלף תושבים בכל צורות ההתיישבות. ההיערכות הנוכחית גורסת כי איגוד ערים חיפה לכבאות ומשטרת מרחב חוף הם העוגן שמסביבו מנהלים אירועים המתרחשים על הרכס. היערכות זו כשלה. ...

היעדר פריסה מוקדמת על הכרמל, חוסר ניצול של חיישני אש ותצפיתנים ובעיקר היעדר מוכנות מוקדמת העוסקת בפינוי ובסילוק של אזורים מסוכנים (כמו פינוי חמישה בתים בלב יער, יצירת שבילי אש עבים סביב יישובים או קיום דיון עומק השואל אם מיקומו של כלא ביטחוני, המחייב פינוי במחזוריות של אחת לחמש שנים בתנאים מוגנים, הוא חיוני ואין אפשרות אחרת) - כל אלה מובילים למסקנה האחת שמחייבת יצירת תשתית ארגונית ומבצעית אחרת סביב הרכס. מפקדה קבועה וכוחות המבצעים כדבר שבשגרה פעולות למען היער וסביבתו (פעולות מניעה, נוכחות, התראה והרתעה) מהווים את התגובה הראשונית ההולמת לאירוע מתמשך בעת חירום.

אני שייך לאלה הסבורים שיש חובה לדרוש נשיאה באחריות אישית ולפעול ללא דיחוי. אולם הקמת ועדת חקירה ממלכתית שתתפרס על פני שנתיים (במקרה הטוב), ובסופו של דבר תגיע לאותן מסקנות והמלצות שאליהן הגיע מבקר המדינה בדו"ח האחרון, תגרום לעוד טיוח וסחבת. אשר על כן יהיה זה נכון להקים צוות בדיקה ויישום שלישי, נוסף על צוות השיקום והקמת הרשות לכבאות, שיספק תשובות אמת לשאלות הקשות ובעיקר יקים את המערך האחר על רכס הכרמל. כדי שהצוות יהיה עם שיניים, יעיל ותכליתי, עליו להיות על־משרדי, מגובה בסמכויות המתאימות ובעיקר נהנה מאמון הצבור. זמן עבודתו צריך להיות קצוב, ובתפקידו ישמש הן לבדיקה והן ליישום.

...



ישראל היום

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה