יום ראשון, 12 בדצמבר 2010

האש בערה, הכנס נמשך - כנס פוליטי של לבני בזמן השריפה בכרמל

האש בערה, הכנס נמשך

הדיווח על האסון הגיע בעת כנס מועצת קדימה, שנועד להדלקת נר ולהצבעה על דמי חבר • מאותו רגע, יותר משעתיים לחצו על לבני לפזרו • היא נענתה אחרי שח"כ דיכטר אמר לה: "אי אפשר להמשיך" • לבני: תיאור הדברים משולל יסוד

מתי טוכפלד, כתבנו לענייני מפלגות

תסיסה וביקורת פנימית בקדימה נגד יו"ר המפלגה ציפי לבני ויו"ר מועצת קדימה חיים רמון. זאת, לאחר שהתברר כי שעות אחרי שנודעו ממדי האסון בכרמל, התעקשו לבני, רמון ומנכ"ל המפלגה משה שחורי להמשיך בקיומו של אירוע מפלגתי, על אף מחאות של ח"כים ופעילים רבים.

חברי המועצה הוזמנו להדלקת נר שני של חנוכה ביום חמישי שעבר. במרכז הכינוס - הצבעה לאישור דמי מנוי שנתיים כתנאי לחברות במפלגה, שיזמו לבני ורמון. לדברי גורמים במפלגה, אחת ממטרותיה של ההצעה היא צמצום כוחו של ח"כ שאול מופז. עובדה זו, כך לפי גורמים בקדימה, אולי מסבירה מדוע התעקשו לבני, רמון ושחורי להמשיך בהצבעה על אף שהטרגדיה כבר היתה ידועה ושודרה בגלים פתוחים בכל הערוצים.

16:30: דיווח על הרוגים

הדיווחים על כך שהשריפה בכרמל גבתה את חייהם של עשרות צוערים באוטובוס החלו זמן קצר אחרי השעה 16:00. רבים מהפעילים עלו לקומת המשרדים כדי לצפות בשידורים. ח"כ אריה ביבי, ראש השב"ס לשעבר, שאשתו עדיין משרתת בארגון, קיבל בשעה 16:30 עדכון ודאי על הרוגי האוטובוס. מיד לאחר מכן עלה לבמה וקרא לעצור מיידית את הכינוס. "אמרתי להם שיש אסון גדול בצפון ולכן צריך להפסיק את המשחקים הפוליטיים ולפזר את הכינוס", שיחזר ביבי. "אמרתי מעל הדוכן שזה לא הזמן להתעסק בנושאים מפלגתיים, ועזבתי את המקום. לא עניין אותי אם הם שמעו לעצתי או לא, פשוט קמתי ועזבתי".

17:00: רמון לא מוותר

אחרי דבריו של ביבי תבעו פעילים מרמון, שישב באולם, לפזר את המועצה. ח"כ רחל אדטו עלתה גם היא לדוכן וקראה לפיזור המועצה: "זה אסון ברמה לאומית". אבל כלום לא עזר. בשעה 17:00, אחרי שכבר נודע כי מפקדת תחנת חיפה אהובה תומר וקצין האג"ם ליאור בוקר נפגעו, עלה רמון לבמה והודיע כי ההצבעה תימשך. "לבני בדרך, אל תתפזרו, אנחנו מקיימים את ההצבעה כרגיל, יש לנו פה קוורום", אמר לדברי הנוכחים.

דבריו של רמון ליבו את התסיסה. אבי דינמו, פעיל מטירת כרמל שנכח במקום, סיפר כי "כשהבנו במה מדובר התחלנו לעורר מהומה. אף אחד לא קיבל אחריות, ובשלב כלשהו פשוט קמנו והלכנו". פעיל נוסף, צביקה גוב־ארי מנשר, אמר: "לא הבנו מה פתאום זה נמשך. הלכתי לח"כ נחמן שי וביקשתי שיפעל לעצור את המועצה. הוא פנה לרמון, אבל המועצה המשיכה".

17:30: הפעילים עוזבים

בשעה 17:30, כשכבר פורסם כי ראש הממשלה ביקש סיוע ממדינות העולם, בא למקום יועצו של מופז, רועי לוי. שחורי הודיע כי הוחלט לבטל את הדלקת הנרות ואת הדיונים, ולעבור מיד להצבעה. לוי העלה את מופז על הקו, והוא הודיע נחרצות שעל המועצה להתפזר מיד ושאין בכוונתו להגיע. שחורי הבהיר ללוי כי לבני החליטה שההצבעה תתקיים בכל מקרה. "מופז הוא לא הקובע במפלגה אלא לבני", אמר. בינתיים, בתוך האולם גברה התסיסה והפעילים החלו לצעוק על רמון לנעול את הישיבה. חברי הכנסת שנכחו במקום סירבו לעלות לנאום, ובד בבד החלו הפעילים להתפזר באופן עצמאי.

בשעה 18:00 התקשר ללבני ח"כ אבי דיכטר, שהיה בדרכו לאירוע אך החליט לנסוע צפונה, ותבע ממנה לבטל את המועצה. "אמרתי ללבני שמדובר באסון המוני ואי אפשר להמשיך. היא אמרה לי שהיא לא קיבלה החלטה ושתחזור אלי. היא ציינה שעוד חברי כנסת פנו אליה".

רק כעבור פרק זמן נוסף נפלה ההחלטה. ההודעה הרשמית על ביטול המועצה התקבלה בשעה 18:30, כאשר באולם כבר לא נכחו די פעילים כדי לקיים את ההצבעה. "זה היה לא ייאמן, רגע מביש", אמר גורם מרכזי במפלגה, "לא עניין אותם שיש שריפה והרוגים, רק ההצבעה עניינה אותם".

מקדימה נמסר בתגובה כי "מיד כשציפי לבני שמעה על האירועים בכרמל, היא הורתה לבטל את המועצה. כל אמירה אחרת משוללת כל יסוד ואינה נכונה עובדתית. תיאור הדברים, כפי שהועבר על ידי הכתב, אינו נכון ומתאר השתלשלות אירועים שאין בינם לבין ההחלטה שום קשר. הניסיון המתמשך של גורמים בליכוד לנסות להסיר את אחריותם מאחד האסונות החמורים בתולדות המדינה באמצעות הטלת רפש נבזי ומשולל כל יסוד לעבר לבני וקדימה הוא אבסורדי, מקומם ומעיד בעיקר על קהות החושים של ראש הממשלה ואנשיו ושל מי שמשתף פעולה עם עוולות שכאלה".

חיים רמון סירב להתייחס.


ישראל היום

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה